Nek

Op deze paginga kan je meer informatie over de nek lezen, en te weten komen wat je kan doen als je nekklachten hebt.

Algemene informatie over de nek
Veel voorkomende nekklachten
Advies bij nekklachten
Oefeningen bij nekklachten

Algemene informatie over de nek

Hoe ziet de nek eruit?

De nek bestaat uit 7 nekwervels. Tussen de wervels zitten tussenwervelschijven. Deze tussenwervelschijven fungeren als de schokdempers van de nek. De nekwervels maken onderdeel uit van de wervelkolom, welke in totaal 33 wervels bevat.
De spieren van de nek hebben vaak 2 verschillende functies:

  • Ze zorgen voor stabiliteit van de ene wervel ten opzichte van de andere.
  • Ze zorgen voor beweging van de nek of het hoofd.

Dit is belangrijk om te weten: je kunt je voorstellen dat wanneer de stabiliserende spieren niet sterk genoeg zijn, de bewegingen van de nek of hoofd niet goed uitgevoerd kunnen worden. Dit kan leiden tot (hardnekkige) klachten.

Voorkomen van nekklachten

Ongeveer 70% van de mensen heeft in de loop van zijn leven last van nekklachten. Tot 40% van de bevolking lijdt naar schatting in de loop van een jaar aan nekpijn. En 10-20% van de bevolking heeft op een bepaald moment nekpijn.
Conclusie: nekpijn heeft een aanzienlijk effect op de kwaliteit van leven van vele mensen, zowel tijdens hun werk als bij andere activiteiten in het dagelijks leven.

Naar boven

Veel voorkomende nekklachten

KANS (klachten van de arm, nek en schouder)

KANS is de nieuwe benaming voor RSI klachten. Er is gekozen voor een andere naamgeving omdat de term KANS de klachten beter omschrijft. RSI staat voor Repetitive Strain Injury, oftewel klachten die zijn veroorzaakt door het herhaaldelijk uitvoeren van dezelfde beweging. KANS staat voor klachten aan de arm, nek en/of  schouder waaraan geen acuut trauma of een systematische ziekte ten grondslag ligt. KANS klachten worden in het algemeen gezien als overbelastingsklachten. Ze kunnen worden opgedeeld in “specifieke” en “aspecifieke klachten”.

  • Onder specifieke KANS klachten vallen alle aandoeningen waarbij een duidelijke medische diagnose gesteld kan worden die de klachten veroorzaakt. Denk bijvoorbeeld aan het Carpaal Tunnel Syndroom of de ziekte van Quervain. Voor de behandeling kun je bij de betreffende aandoening kijken. De meest voorkomende worden hieronder verder beschreven.
  • Bij aspecifieke KANS klachten heeft een patiënt last van de nek, schouders en/of arm, maar is er geen medisch aantoonbare afwijking voor de klachten. De oorzaak kan liggen in fysieke belasting (herhalende bewegingen, statische bewegingen en een verkeerde ergonomie), omgevingsfactoren of psychische belasting (stress). Klachten die kunnen optreden bij aspecifieke KANS zijn pijn en stijfheid in de spieren van onderarmen, polsen en/of handen, een uitstralende pijn in de arm, nek en schouder, tintelingen in de handen en/of vingers en een moe gevoel in de armen. Deze klachten kunnen optreden in verschillende mate van heftigheid.

Slijtage (artrose) van de nekwervels

Slijtage in de nek ontstaat doordat de tussenwervelschijven tussen de wervels steeds dunner worden. Hierdoor kan het voorkomen dat 2 wervels elkaar gaan raken. Dit is een pijnlijk gevoel. Daarnaast wordt slijtage gekenmerkt door een stijf gevoel bij bewegen, vooral na een periode van rust (bijvoorbeeld ’s ochtends).
Meer weten over artrose? Kijk in onze Fysio Encyclopedie.

Nekhernia

Bij een nekhernia puilt de kern van de tussenwervelschijf uit. Hierdoor kan druk ontstaan op de zenuwen en bloedvaten die er omheen liggen. Dit kan leiden tot klachten als pijn, tintelingen, een doof gevoel of krachtsverlies.
Meer weten over nekhernia? Kijk in onze Fysio Encyclopedie.

Naar boven

Advies bij nekklachten

Wat mag je wel en niet doen?

Nekklachten worden in veel gevallen veroorzaakt door een verkeerde houding. Het is dus belangrijk om hier naar te (laten) kijken wanneer je nekklachten hebt.
Daarnaast is het bij nekklachten belangrijk om je nek wel in beweging te houden. Veel mensen zijn bang om te bewegen, maar dit is niet nodig. Wanneer je beweegt is het belangrijk dat je dit doet binnen je pijngrens. Bijvoorbeeld door rustig rondjes te draaien met je nek en schouders, omhoog en omlaag te kijken vanuit je nek en de nekspieren rustig te rekken.
Daarnaast is het verstandig om regelmatig van (werk-)houding te wisselen. Zeker bij een zittend beroep is dit belangrijk.

Naar boven

Oefeningen bij nekklachten

Het doel van de oefeningen is om van de pijn af te komen en je nek zoveel mogelijk te kunnen bewegen onder de huidige omstandigheden.
Begin de oefeningen vanuit een ontspannen houding. Probeer te voelen wat er gebeurt, wat er beweegt, waar je spieren aanspant en waar niet.  Voor het beste resultaat voer je de oefeningen rustig en geconcentreerd uit.

Advies bij de oefeningen

In het begin zijn de oefeningen misschien lastig of moeilijk uit te voeren. Probeer door te zetten, je wordt er voor beloond. Je zult merken dat de pijn afneemt en dat je spieren sterker worden. Je kunt deze oefeningen het best regelmatig maar kortdurend uitvoeren. Bijvoorbeeld dagelijks, ieder uur een paar minuten.
Beweeg bij de oefeningen tot de pijngrens, ga niet over de pijngrens heen. Voer de oefeningen rustig uit.  Belangrijk is dat je door blijft ademen. Voor de effectiviteit is het belangrijk dat de oefeningen goed en bewust worden uitgevoerd. Concentreer je op de bewegingen en je ademhaling.

Als de pijn blijft of zelfs toeneemt, raden we je aan om je huisarts of fysiotherapeut te raadplegen. Nadat de oefeningen uitgevoerd zijn, blijf dan zoveel mogelijk je houding corrigeren.
Als je eenmaal geen nekpijn meer hebt, dan is een goede houding belangrijk om herhaling van nekklachten te voorkomen. Bovendien is het belangrijk dat je in beweging blijft.

De oefeningen

Rekken monnikskapspier

  • Het hoofd is qua positie recht naar voren.
  • Beweeg je linker oor rustig naar je linker schouder, tot je lichte rek voelt aan de rechter zijde van je nek.
  • Houdt deze rek 10 seconden vast.
  • Beweeg vervolgens je rechter oor rustig naar je rechter schouder, tot je lichte rek voelt aan de linker zijde van je nek.
  • Houdt deze rek 10 seconden vast.
  • Voer de oefeningen naar beide zijden 3 keer uit.
  • Hou de schouders laag bij het uitvoeren van de oefeningen.

Draaien van de nek

  • Beweeg je hoofd rustig van links naar rechts (‘nee-schudden’) om de spieren in je nek los te maken.
  • Herhaal dit 10 keer.
  • Je mag lichte rek voelen.
  • Je kan deze oefeningen ook op dezelfde manier uitvoeren met het hoofd omhoog en omlaag te bewegen (‘ja-knikken’).

Naar boven