Varieer, ook bij het sporten

Home / Algemeen / Varieer, ook bij het sporten
In Algemeen

Net als bij eten is het bij sporten belangrijk om te variëren. Bij eten krijg je op deze manier verschillende vitamines, mineralen en voedingsstoffen binnen. Bij sporten train je door variatie verschillende spieren en werk je zowel aan je balans, je houding, je uithoudingsvermogen, stevige botten, flexibiliteit en kracht. Probeer dus zoveel mogelijk dingen uit: yoga, HIT, cardio, fietsen, lopen, traplopen, krachttraining of pilates.

Door bijvoorbeeld te springen worden je botten sterker en dit effect haal je niet door te fietsen. Maar van fietsen krijg je wel een cardiotraining, als je tenminste een beetje flink door fietst ;). Zo biedt elke sport of manier van beweging een verbetering aan je lichaam. Kies dus voor verschillende manieren van bewegen. Neem de trap, ga op de fiets, doe beenheffingen als je op de waterkoker staat te wachten, doe even een paar push-ups tegen de muur als je op je partner wacht om de deur uit te gaan, knijp je bilspieren samen als je in de rij staat te wachten en noem maar op. Zo krijg je gemakkelijk wat extra beweging op een dag.

Verder weg parkeren

Ik las een tijdje terug dat zittende beroepen echt funest zijn voor ons lichaam. We zijn als mens hier gewoon niet voor gebouwd. Eigenlijk zou je in een uur 10 minuten moeten bewegen, terwijl je bij een kantoorbaan soms 2 uur achter elkaar zit. Je kunt dit doorbreken door sommige dingen staand te doen. Probeer zoveel mogelijk te bewegen. Knijp even je billen samen als je op je stoel zit of steun even op je armen op je armleuningen of til je benen op.

Probeer in ieder geval vaak en regelmatig te bewegen. Zet je auto iets verder weg en loop even. Het verbaasd mij vaak nog hoeveel moeite mensen doen om dichtbij de winkel te parkeren zodat ze 5 meter minder hoeven te lopen. Heel onlogisch én ongezond.

Motiverend

Goed nieuws: variatie doet eten… ik bedoel: bewegen. Variatie werkt motiverend. Ik word niet echt enthousiast bij het idee om dag in, dag uit hetzelfde sportroutine te doen. Terwijl telkens iets anders doen wel leuk is. Let er daarbij wel op dat je af en toe ook uit je comfort zone stapt. Mensen zijn van nature toch een beetje lui en we vinden het heerlijk als dingen bekend en gemakkelijk zijn.

Weekschema

Net als voor je maaltijden kun je ook voor het sporten een weekschema maken, zoiets als dit bv:

  • Maandag: armspieren (krachttraining -> opbouw spieren)
  • Dinsdag: cardio (-> uithoudingsvermogen, vetverbranding)
  • Woensdag: buikspieren (krachttraining -> opbouw spieren)
  • Donderdag: yoga (flexibiliteit -> soepele spieren, balans, goede houding)
  • Vrijdag: HIT, staat voor High Intensity Training (cardio -> uithoudingsvermogen, sterke botten door het springen)
  • Zaterdag: beenspieren (krachttraining -> opbouw spieren)
  • Zondag: pilates (flexibiliteit -> soepele en stevige spieren, balans, goede houding)

Veel sportplezier 

Klik hier voor het volledige artikel

Bron: http://voedzo.nl/sport-en-bewegen/varieer-ook-bij-het-sporten/ door Rachel

Recommended Posts