Krachtverlies is te voorkomen!

Home / Algemeen / Krachtverlies is te voorkomen!
In Algemeen
Krachtverlies in een geïmmobiliseerde (niet functionerende)  arm is te voorkomen door krachttraining uit te voeren met de andere arm. Dit ontdekten Australische onderzoekers na een studie bij 28 ongetrainde proefpersonen. Dit effect is het gevolg van aanpassingen door de hersenen en in het ruggenmerg.
 
Atleten moeten als gevolg van een blessure regelmatig een arm of been immobiliseren waardoor snel krachtverlies in dit lichaamsdeel optreedt. Het trainen van de andere arm (of been) kan echter het verlies van de spierkracht en spiermassa door immobilisatie tegengaan. Het is nog niet duidelijk welke lichaamssystemen verantwoordelijk zijn voor dit krachtverlies. Pearce en collega’s onderzochten het effect van krachttraining in de ene arm op de spieractivatie en spierkracht in de geïmmobiliseerde arm.

Werkwijze

Voor het begin van de studie is de maximale (vrijwillige en elektrisch gestimuleerde) spierkracht in de biceps van alle deelnemers getest. Ook werd de spieromvang aan beide kanten gemeten. De onderzoekers verdeelden de proefpersonen van gemiddeld 25 jaar in drie groepen voor:

  • immobilisatie zonder krachttraining
  • immobilisatie met krachttraining
  • een controlegroep

Alle personen waren rechtshandig en hadden geen ervaring met krachttraining. De proefpersonen in de twee immobilisatiegroepen droegen drie weken lang hun linkerarm in een mitella die alleen tijdens het slapen en het douchen af mocht.

Conclusie

Krachttraining van het gezonde lichaamsdeel kan krachtverlies aan de andere kant voorkomen bij gezonde proefpersonen die daarvoor geen krachttraining gedaan hadden. Omdat de spieren van atleten vaak goed getraind zijn, is het aannemelijk dat zij wel aan krachtverlies zullen lijden na immobilisatie van een arm of been. Wellicht kan het intensief trainen van het andere lichaamsdeel de schade enigszins beperken.

Lees het hele artikel op Sportzaken.pro.

Bron: Sportzaken.pro

 

Recommended Posts