Wandeling in natuur voorkomt dip

Home / Algemeen / Wandeling in natuur voorkomt dip
In Algemeen

Zit je niet lekker in je vel? Ga dan een stevige wandeling maken in de natuur. Goede kans dat je je daarna een stuk beter voelt. Wetenschappelijk onderzoek van Gregory Bratman heeft nu aangetoond dat bewegen de kans op een depressie wel degelijk kan verminderen (waarbij het wel gaat wel om bewegen in de natuur!). De onderzoeker ondervond dat de proefpersonen die in een bosrijke omgeving wandelden minder negatieve gedachten hadden, dan de personen die in een stedelijke omgeving wandelden.

Psychiater Bram Bakker onderschrijft het onderzoek: ”Uit eigen ervaring weet ik dat veel mensen opknappen van beweging. Er is een belangrijke groep die het niet doet. Die graag op de bank zit, dat voelt ook niet als ongezond. Het kan relaxt zijn, toch is het belangrijk om aan en uit te gaan. Om dat af te wisselen. We leven in hetzelfde tempo. Zijn druk in het hoofd, dat vindt het lichaam niet fijn. Als je met je lichaam in de weer bent, ontlast je je hoofd. Het is net een wipwap. Rust roest, dat is echt zo. Als je met een gebroken been uit het ziekenhuis komt of een tijdje in een rolstoel zit dan zijn al je spieren weg. Bewegen werkt zolang je het doet.”

‘Zet beweging in je agenda’

Hoe kun je vanuit stilstand tot beweging komen? ”Zet het in je agenda, maak afspraken met jezelf tot het automatisch gaat. Geef niet gelijk op, houd het minimaal drie maanden vol. Het is niet zo dat je aan sporten verslaafd kan raken. Dat is onzin, dat kan niet. Je lichaam maakt niet zo veel stofjes aan dat het verslavend is, dat je er afhankelijk van wordt. Toch is het beter om dat feelgoodstofje zelf aan te maken, dan het uit een potje te halen. Je kunt goed beginnen met wandelen, dat zal ook al het brein doorbloeden. Je bloed wordt meer rondgepompt en je verandert de stroming. Het lichaam is een ingenieus systeem, dat de organen bedient die het nodig hebben. Het brein bestaat niet uit een geheel, maar uit allerlei onderdelen die samenwerken. Er kan ontregeling komen in één gebied. Met beweging ontlast je de hersenschors waardoor je bijvoorbeeld niet gaat piekeren.”

Volgens de psychiater is het het beste dat je iedere dag dertig minuten intensief beweegt. ”Dus niet in een rustig tempo naar je werk fietsen, maar echt zweten. Dat vermindert de kans op hart- en vaatziekten, op kanker en diabetes. Ook is het goed bij overgewicht, overmatig piekeren en depressies.”

 

Bron: Telegraaf vrouw

Recent Posts