Zit je goed?

Home / Algemeen / Zit je goed?
In Algemeen

Heb je een kantoorbaan? Zit je vaak stil? Het menselijk lichaam is niet gestructureerd om voor lange duur stil te zitten. Doe je dat wel, dan kan het aardig wat vervelende pijntjes opleveren. Hier vind je een aantal tips om activiteit in je dag in te bouwen, zodat je gegarandeerd blijft bewegen en je lichaam gezond houdt. Vermijd de risico’s die verbonden zijn aan te lang en te vaak zitten.

Langdurig zitten is slecht voor je

Er is een groeiende bibliotheek vol onderzoek die bevestigt dat langdurig zitten geassocieerd wordt met een significant verhoogd risico op bijvoorbeeld cardiovasculaire ziekte, diabetes en kanker. Zelfs als je de aanbevolen 2,5 uur per week beweegt, kan te veel tijd op je achterste doorbrengen toch nog deze risico’s met zich meebrengen. Waarom is dit zo?

Zitten maakt je lichaam lui

Ten eerste, als je niet staat, is er ook geen elektrische activiteit in je spieren. Het vermogen van je lichaam om vet uit de bloedstroom te trekken voor gebruik van brandstof daalt. Dit leidt tot een hogere concentratie van bloedvetten, waardoor het risico op hart- en vaatziekten stijgt. Tevens is dit slecht voor je cholesterol.

Een dikkere taille?

Ook raakt je metabolisme verstoord en worden alle calorieën die je tot je neemt niet verband, maar geabsorbeerd. Iets wat na verloop van tijd duidelijk aan de omvang van je taille te zien is. Tenslotte is je bloedcirculatie afhankelijk van beweging. Teveel zitten zorgt ervoor dat de circulatie niet goed functioneert en dit kan bijvoorbeeld tot trombose leiden.

Tips voor meer beweging

Dus, tijd om aan de slag te gaan. Zit je vaak stil? Volg onderstaande tips om de risico’s van langdurig stilzitten te voorkomen.

Op het werk

  • In plaats van te bellen of een e-mail te sturen naar een collega, loop even naar zijn of haar kantoor en praat face to face.
  • Moet je naar het toilet? Loop dan naar de verste sanitaire voorziening in het gebouw.
  • Ga staan wanneer je aan het telefoneren bent.
  • Doe deze yogaoefeningen voor onderweg of op het werk.
  • Als je grote bestanden aan het downloaden bent, gebruik de wachttijd dan en doe een paar squats met behulp van je stoel.
  • Haal koffie voor je collega’s. Je beweegt meer en maakt nog vrienden ook.

Voor thuis

  • Sta op tijdens de reclameblokken
  • Haal cardio-apparatuur in huis, bijvoorbeeld een fiets of step. Zo kun je bewegen terwijl je naar je favoriete DVD kijkt.
  • Leg je boek na elke 10 pagina’s even neer en loop even 2 minuten door huis.
  • Was je auto op de ouderwetse manier, met de hand.
  • Neem je hond vaker mee uit wandelen.
  • Doe eens een leuk DIY-project in plaats van op de bank hangen en tv-kijken.
Recommended Posts